Dáváte přednost elektromobilům, nebo vozům s konvenčním motorem?

14. května 2020
Karolina Kučerová

Elektromobilita a hybridní pohony jsou v dopravě trendem, který každým rokem získává na síle. Zatímco však v Evropské unii byl v roce 2018 takovým každý 50. nově registrovaný vůz, v České republice se jednalo o číslo výrazně nižší – 263. V současnosti tak lze na tuzemských silnicích potkat něco přes 3 tisíce elektromobilů, jejichž prodeje i díky nízké srovnávací základně meziročně rostou o desítky procent.

Určeno pro město

Automobilky už nabízejí prakticky celou škálu elektrifikovaných modelů, od těch nejmenších až po SUV. Testují se však již i nákladní vozy a třeba ve Vídni mají v provozu autobus na elektřinu, jenž je navíc autonomně řízený.

Základní rozdíly mezi vozy s konvenčními motory a těmi elektrickými jsou v dojezdové vzdálenosti, spotřebě, pořizovací ceně a nákladech na servis. Současné elektromobily dojedou na jedno nabití mezi 250 až 400 kilometry, tedy o polovinu méně než auta jezdící na benzín či naftu. Palčivější otázkou je však to, co se děje po dosažení dojezdové vzdálenosti. Zatímco natankováno je za pár minut a čerpací stanici lze nalézt pomalu na každém rohu, nabití je stále otázkou spíše desítek minut a vhodných stanic je mimo Prahu, potažmo páteřní dálniční síť, minimum. V této oblasti, tedy kapacitě baterií, rychlosti nabíjení a rozvoji infrastruktury se sice dělají obrovské pokroky prakticky z roku na rok, přesto však současní majitelé elektroaut musí především u delších přejezdů pečlivě plánovat své zastávky, aby nezůstali na půl cesty s nepojízdným vozem.

Provozní versus pořizovací náklady

Z hlediska spotřeby vychází 100 ujetých kilometrů na nějakých 13 kWh, tedy cca 60 Kč. Při současných cenách benzínu a nafty a schopnostech konvenčních motorů jsou tedy náklady u elektromobilů méně než poloviční.

U pořizovacích nákladů je zase nabídka s konvenčními motory pro automobilisty výrazně pestřejší a také finančně příznivější. Elektromobily začínají s cenami nad 400 tis. Kč, nový vůz s benzinovým či dieselovým pohonem lze pořídit i pod 300 tis. Kč. U ojetých vozů je pak rozdíl v nabídce ještě mnohem markantnější.

V případě pojištění zařazují pojišťovny elektromobily do nejnižší sazby, tedy objemu motoru do 1 000 ccm. Na rodinný sedan se tak z hlediska výkonu motoru dívá u elektromobilů pojišťovna stejně jako na minivozy. Cenové rozdíly u povinného ručení tak mohou dosahovat tisíců korun ročně.

Servisní náklady jsou velmi rozdílné z hlediska skladby a cenové náročnosti. Vozy na elektrický pohon mají výrazně méně součástek, tudíž pravidelně je nutné řešit vlastně jen brzdy a výměnu pneumatik. Udávaná životnost baterií je zpravidla okolo 150 tisíc kilometrů. Po této době bude tedy nutné koupit v podstatě celý nový „motor“ a investovat do vozu desítky tisíc korun. Navíc při takovýchto zásazích bude nutné využívat služeb autorizovaných servisů. Kdo tak byl zvyklý si opravy dělat sám či jezdit s autem k neprofesionálním mechanikům, nebude mít u elektromobilů alespoň nyní na výběr. Vůz s konvenčním motorem naopak vyžaduje sice na počet více, za to však méně nákladných zásahů a při řádné údržbě dokáže bez nutnosti generálních oprav motoru apod. sloužit i více než 200 tisíc kilometrů. Zatím nedořešenou otázkou je rovněž to, jak naložit s bateriemi po skončení jejich životnosti.

Žádný spěch

Dle dosavadního vývoje bude do zavedení dotací na pořízení či masivních investic do infrastruktury nástup elektromobility v Česku spíše pozvolný. Další výrazný impuls pro růst prodejů elektromobilů by mohl přijít s nástupem 5G sítí a s tím souvisejícím autonomním řízením. V masovém měřítku je to však spíše otázkou dekády než několika příštích let.