Jak vybrat správný finanční produkt?

30. dubna 2020
Karolina Kučerová

„Jak vybrat ten nejlepší finanční produkt?“ S touto otázkou se dříve či později potýká každý. Na trhu je jich nespočet a každý má odlišné parametry. Jak se v nich má tedy obyčejný člověk vyznat? Stálo by mnoho času a energie vše nastudovat, naštěstí zde máme finanční poradce, kteří mají přehled o finančních společnostech i jejich produktech a umí „ušít“ klientovi portfolio na míru. I když ne vždy byla tato služba oblíbená.

Jedno správné řešení

Při práci s portfolii finančních produktů lze občas vysledovat trendy v řešeních, které byly v danou dobu u některých poradců v oblibě. Jedním z takových byla kombinace tisícikoruny na „spoření“ v investičním životním pojištění s minimálním krytím a úrazovkou s trvalými následky a denním odškodným úrazu. S rodinným statutem, zadlužením či rizikovostí zaměstnání si nikdo hlavu nelámal. Stejné nastavení tak měl jak mladý dělník ve fabrice bydlící u rodičů, tak i účetní s hypotékou a třemi dětmi. Zrovna u dětí pak byly velmi oblíbeným připojištěním hospitalizace za tisíce denně, protože to byl prý jediný způsob, jak z pojištění někdy „dostat“ nějaké peníze. Opět se nijak nerozlišovalo mezi věkem, koníčky či zdravotními dispozicemi jednotlivých dětí nebo vůbec smyslem, k čemu takové pojištění má vlastně sloužit. Ne, takto výstup práce profesionála opravdu vypadat nemá.

Stupňující se regulace

Reakcí na praxi uplynulé dekády byla zpřísňující se legislativa a velké množství podmínek a nových povinností, které se sjednáváním finančních produktů souvisejí. Od nároků na samotné finanční poradce v podobě minimálního vzdělání či pravidelné testování, přes nutnost archivace hovorů s klienty až po desítky stránek formulářů, sdělení a nejrůznějších upozornění, které se ke každému, byť sebejednoduššímu produktu vážou.

Na začátku i na konci celého procesu, byť jakkoliv komplikovaného, je ale stále to stejné – klient a jeho požadavek. Je úkolem správně fungující servisní organizace, aby poradcům pomohla se v záplavě regulace a specificích jednotlivých produktů vyznat a umožnit jim tak soustředit se na to nejdůležitější. Na klienty a jejich potřeby.

Podpora jako základ kvalitní práce

Vyznat se v nabídce všech produktů a jejich podmínek, navíc napříč různými oblastmi od spotřebitelských úvěrů přes hypotéky, investice a spoření až po pojištění, je takřka nadlidský úkol. Tak jako prakticky v jakékoliv lidské činnosti, mají i zde největší cenu informace. V dnešním věku aplikací, srovnávačů a kalkulátorů různé úrovně je zásadní, kdo a jak s jejich vstupy a výstupy právě v podobě informací umí pracovat.

Díky online přístupu k datům z bank tak hypoteční kalkulačka může mít nejen přehled o sazbách a podmínkách, za kterých na ně lze dosáhnout, ale i třeba výpočtu bonity, což se hodí především u OSVČ, příjmech z nájmu nebo spolužadatelů. Užitečný je pro získání celkové představy i přehled kompletního rozpadu splátek po jednotlivých měsících, a to včetně jistin a úroků.

Srovnávače pojištění dnes dokážou nejen modelovat, ale i připravovat smluvní dokumentaci, takže již není nutné vypisovat zadané údaje opakovaně.

Pravidelný informační servis o dění na finančních trzích je nutnou podmínkou pro poskytování kvalitních služeb a obejít by se bez něj neměl žádný finanční poradce.

Toto vše a ještě mnohem více by měli mít profesionálové k dispozici, aby při své práci s klienty mohli na základě získaných dat vybrat vždy to nejlepší řešení. A o to by mělo jít ve výsledku především.