Created by NMDS

Tvůrčí člověk dokáže najít způsob, jak k zadání přistupovat jako k výzvě a ne jako k úkolu.

08. července 2020
cerna

Seznamte se s Martinem Kermesem. Kreativním ředitelem a partnerem studia NMDS, které stojí za vizuální identitou eDO a od počátku strategicky a kreativně spoluvytváří celou naši značku. O vzájemné inspiraci a spolupráci se dočtete v našem nejnovějším rozhovoru.

Kdo jsi Martine, představ se nám osobně i profesně.

Je mi 45, mám ženu, dceru a chrta. Studoval jsem Akademii výtvarných umění a teď řeším doktorát na Fakultě výtvarných umění na VUT v Brně. Dlouhou dobu jsem se jako Digital Creative Director staral o značky jako Mercedes Benz, Pepsi nebo Wrigley pod síťovou agenturou BBDO, poté jsme se s Martinem Jedličkou rozhodli založit NMDS. Původně designové studio o pár nadšencích se za pět let posunulo do taktického týmu řešící značky, jejich inovace a reálné výsledky na trhu. 

 

Jaký je tvůj vztah k eDO?

Mám na starosti strategii a vztahy s klienty. Nejinak je to se skupinou eDO. Mám to štěstí, že se můžu potkávat s vašimi lidmi úplně napříč skupinou, povídat si s nimi, poslouchat je a přinášet řešení pro váš posun. Byl jsem u zrodu eDO a po pár letech je vidět docela dost společné práce. Za ty roky jsme mohli odložit formality a jít hned k věci, rychle řezat, rychle stavět, okamžitě reagovat na změny. To se mi líbí, zejména protože jsme ve spojení se stejnými lidmi, kteří se proměňují s námi.

 

Co děláš když nepracuješ? 

Líbí se mi hledat cesty jak být lepší. Hodně to mám spojené s běháním. Čím víc běhám, tím víc se mi otevírají nové věci. Víc a víc chápu bohatství nejprostších věcí, jako je jídlo nebo spánek. 

Věřím, že existují lidé, značky a jejich etapy, ze kterých vzešly nesmrtelné myšlenky, stavby anebo produkty. Fascinuje mě se s touhle nesmrtelností potkávat a nechat se jí inspirovat. Dělám rád rozhovory s lidmi, kteří to prožívají podobně, měl jsem to štěstí se potkat s členy rodiny Hermes v Paříži, s madam Kasapi v Cartier, s panem Bechyně z hodinářství Bechyně a dalšími. 

Rád jezdím na motorce Vespě PX nebo BMW R90/6. Šílím ze SAABU 900 Classic Convertible. To je ultimátní fetiš a dobrodružství. 

 

Co to je tvůrčí práce?

Když to budu brát jako práci, je to neskutečná otrava jako každá jiná práce. Když to budu brát jako možnost něco tvořit, je to osvobození. Jsou chvíle, kdy jsem přesvědčen, že jsem od práce osvobozen, že můžu všechno, že jsem na vlně se všemi okolo mě, že to bude mít velký účinek a naopak chvíle, kdy to bolí a nebojím se říct, že to nenávidíte. To platí pro jakýkoliv obor, je jedno jestli jde o finance, reklamu, keramiku, investování. Jsem přesvědčený, že tvůrčí člověk dokáže najít způsob, jak k zadání přistupovat jako k výzvě a ne jako k úkolu. Čím kreativnější přístup, tím lepší výsledky. 


Je práce tvůrce / kreativce náročná? 

Lehkost a zábava na jedné straně je vyvážená zodpovědností. Pokud jste spisovatel, jste zodpovědný za osobní nebo společenská témata, o kterých píšete, stejně to platí pro malíře, umělce. U těch volných by se dalo říct, že hledají otázky. U nás užitých kreativců, designérů hledáme odpovědi a jsme zodpovědni za jejich výsledek, smysluplnost. A také za investice, které jsou nám svěřeny. To může být náročné, ale všimněte si, jak blízko je to tomu, co sami děláte.

 

Co udělala pandemie s marketingem?

Se správně postaveným marketingem nemůže udělat žádná krize nic. Protože správný marketing musí vidět příležitost i v největším průseru a dokáže tu příležitost nejen vystopovat, ale ulovit ji a proměnit do úspěchu. Existuje ale i marketing, který není v předvoji dění, ale v jeho vleku a to je marketing, který je k ničemu. Platí to pro všechno, co děláme my, co děláte vy. 

 

Do čeho bys investoval? Zlato, nemovitosti nebo kryptoměny? Proč?

Dříve jsem si spojoval investice s předmětem zájmu, takže bylo jednoduché se rozhodnout, že budu investovat do vína nebo hodinek :)) Ale vážně, nejvíc investuju do lidí. Snažím se, abych měl okolo sebe lidi, kteří jsou lepší než já. Spolu do toho investujeme čas a pokud mě někdo z nich přesvědčí, že mám jít v investici dál, jdu do toho. Nejčastěji jde o projekty. Snažím se diverzifikovat rizika a otvírám se novým možnostem. Z těch tří mi přijde nejvíc krypto eDO MR Chain/Trade. A proč? Protože zvědavost. Radioaktivita taky není vidět.

 

Jak jsi vnímal eDO na začátku a jak to vidíš teď? Co se ve společnosti změnilo z tvého pohledu?

Na začátku jsem byl nedůvěřivý. Přišlo mi nereálné změnit kulturu toho, co jsem si představoval, když se řeklo finanční služby. Částečně to souviselo s jistou negramotností z mé strany, ale když se tehdy řeklo multilevel, bylo to víc než sprostý slovo. Myslím, že práve větší znalost a schopnost srovnání vám umožní posuzovat rozdíly na tomto trhu a také to, s čím a o co se hraje. Zpětně obdivuju všechny, kteří se do toho pustili a asi s tím souvisí, že prakticky všechny ty lidi tam potkávám dodnes. Vidím, že jim zůstalo něco jako zápal, zároveň vidím, jak dospívají a přesto jsou schopni progresu. Měl bych je, vás posouvat a inspirovat, dost často je to ale obráceně. To mi nevadí :))

 

Odkud k tobě chodí nápady?

Odevšad. Denně mi přijdou desítky nápadů mailem, mám dokonce i několik newsletterů denně s nápady, které vydělaly ziliony. Slyším o nápadech v telefonu, moje dcera má doma skvělý nápady. Čtu o neuvěřitelných nápadech v časopisech. Poslouchám nápady v barech. V každém zadání je spousta vlastních nápadů, i nápadů referenčních. Mám týdně desítky schůzek, kde se probíráme nápady. Ale ze všeho nejdůležitější je ten jeden. Ten nejjasnější, jednoduchej jak facka. Ten, co na něj čekáte do rána nebo ten, co vás napadne uprostřed prezentace úplně jiných nápadů. Může to být takový ten nápad na dně všech nápadů, které jsou všechny dobré, ale tenhle jeden je ten nejvíc. Nebo ten, co vás nikdy nenapadne, ale přijde s ním někdo, o kom jste si mysleli, že snad ani nemyslí.

 

Co plánuje NMDS s eDO do budoucna? Máme se bát ;)?

Budoucnost. Těšte se.